Clubuitje Marker Wadden

Het is zaterdag 13 mei, normaal gesproken in het weekend uit slapen tot een uur of 9:00 niet deze zaterdag, half acht gaat de wekker en snel ga ik uit bed want half 10 vertrekt de boot uit het altijd mooie Lelystad richting de Marker Wadden. Vanuit Pingjum Sud-west Fryslan in de auto naar Lelystad. De Marker Wadden is een met zand en grond opgespoten Natuurgebied van Natuurmonumenten. Gelegen naast de Houtribdijk een prachtig mooi natuur en vogelgebied tussen het Markermeer en het IJsselmeer. In 2016 wordt het aangelegd met meer dan 37 miljoen kuub zand, grond en veen uit het Markermeer. Kwart over 9 parkeer ik mijn auto op een parkeerplaats en na een verbeten zoektocht op mijn telefoon voor het toegangsbewijs stap ik vlak voor de afvaart aan boord. De andere clubleden staan al aan dek. Met zijn twaalven drie kwartier varen richting de Marker Wadden. Bij aankomst eerst koffie en met camera’s in de aanslag lopen we in groepjes het eiland op. Een grote verscheidenheid aan watervogels en andere vogels waaronder Gorzen en Baardmannetjes. Kikkers met hun gebrul begeleiden ons over het eiland. Na de nodige Visdiefjes, Sterns, broedende Zwanen Ganzen met pullen, Baardmannetjes en Rietgorzen was het rond 13:30 weer tijd om terug te lopen naar de boot. Deze bracht ons weer terug naar de haven van Lelystad. Het was voor mij een gezellige en geslaagde dag, een bijzonder en mooi stuk natuur gezien wat in minder dan 10 jaar is verrezen uit het water van het Markermeer.

Benno.